FAQ

Heb je een algemene vraag over het overstappen, je huidige contract of een specifieke leverancier? Je vindt het antwoord het snelst door eerst tussen de veelgestelde vragen te kijken. Klik op een van de categorieën om de vragen zichtbaar te maken en klik vervolgens op de vraag om het antwoord te lezen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. 

Contract

Verhuis je vanuit je studentenwoning naar je eerste eigen woning, ga je met je partner samenwonen, vertrek je vanuit je ouderlijk huis of gaan je partner en jij uit elkaar en krijg je een andere woning? Dan kan het zijn dat er nog geen energiecontract op je naam staat. Zodra je het nieuwe adres weet, kun je je eerste energiecontract afsluiten. Dit gaat hetzelfde in zijn werk als het afsluiten van ieder ander energiecontract. 

Het is niet verplicht om gas en stroom bij dezelfde leverancier af te nemen. Je kunt er ook voor kiezen om je stroom en gas bij twee aparte leverancier af te nemen. De meeste mensen nemen dit echter tegelijkertijd af omdat je anders doorgaans een stuk duurder uit bent. Veel energieleveranciers bieden namelijk korting wanneer je een contract voor beide producten afsluit. De welkomstkortingen zijn vaak een stuk hoger als je er voor kiest om gas én elektriciteit bij dezelfde energieleverancier af te nemen. 

In de regel ben je goedkoper uit met een jaarcontract dan met een driejarig contract. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat bij jaarcontracten vaak hoge kortingen worden gegeven. Stap je ieder jaar over, dan profiteer je nog meer van deze kortingen. Met de vergelijker vind je eenvoudig het goedkoopste contact voor jouw huishouden.

Wanneer je niet overstapt na afloop van de overeengekomen contractperiode, dan wordt je huidige contract automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. De actietarieven komen te vervallen en je valt terug op de standaardtarieven die de leverancier hanteert. Je bent dan doorgaans duurder uit dan bij het overstappen naar een nieuw energiecontract. 

Ja, hiervoor je heb je getekend bij het afsluiten van je contract. Indien je besluit om niet over te stappen naar een ander contract of leverancier, dan wordt je huidige contract automatisch stilzwijgend verlengd en omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. Een contract voor onbepaalde tijd kun je echter wel ten alle tijden opzeggen als je besluit om toch over te stappen.

In principe kun je overstappen wanneer jij dit wilt. Als je huidige contract nog niet is afgelopen, kan het zijn dat je te maken krijgt met een opzegboete. Hoe hoog die opzegboete precies is, hangt af van de resterende looptijd van je contract en de voorwaarden van je leverancier. 

Zodra je gaat verhuizen, kun je er voor kiezen om je huidige energiecontract mee te nemen naar je nieuwe adres, of deze te laten opzeggen. In beide gevallen moet je je leverancier hier zelf van op de hoogte stellen. Je contract meenemen naar je nieuwe adres is vooral gunstig wanneer je een contract hebt voor een bepaalde tijd en deze niet (kosteloos) kunt opzeggen. Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan is de verhuizing een mooi moment om te kijken of je kunt overstappen naar een goedkopere energiecontract. 

Indien je gaat samenwonen (in een nieuw huis) en jij en je partner hebben allebei al een energiecontract, kunnen jullie er het beste voor kiezen om beide contracten op te zeggen en gezamenlijk een nieuw contract af te sluiten. Trek je bij je partner in? Dan zeg je zelf je eigen energiecontract op. Het is dan wel handig om te bekijken of het opschroeven van de maandpremie van je partner noodzakelijk is nu jullie gaan samenwonen. Zo voorkom je dat je aan het einde van het contractjaar moet bijleggen. 

In het geval van een scheiding zijn er drie mogelijke scenario’s. Staat het contract op jouw naam, en vertrekt je ex-partner? Dan kun je het contract gewoon aanhouden. Staat het contract niet op je naam, maar blijf je wel in de woning wonen? Dan zul je een spoedaanvraag moeten doen voor een nieuw energiecontract op je eigen naam. Je ex-partner mag het contract meenemen naar zijn nieuwe woning. Vertrekken jullie allebei? Dan zal de contracthouder het contract moeten beëindigen, of mee moeten nemen naar een andere woning. De ander sluit een nieuw energiecontract af.

Het Contract Einde Register (CER) is een register waarmee energieleveranciers inzage hebben in de contractsituatie van een nieuwe klant. Met het CER kan een leverancier ervoor zorgen dat de klant geïnformeerd wordt over de mogelijkheden en gevolgen van een nieuw contract. Energieleveranciers moeten namelijk voorkomen dat klanten onbedoeld te maken krijgen met elkaar overlappende of niet-aansluitende leveringsovereenkomsten. 

Duurzame energie

Duurzame energie is energie:

  • waarover we oneindig kunnen beschikken
  • waarbij het milieu en volgende generaties niet gedupeerd worden
  • zoals zonne-energie, windenergie en aardwarmte

 

Groene stroom wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen, waaronder biomassa, zon, wind en water. Grijze stroom wordt opgewekt uit energiebronnen die minder goed of soms ronduit slecht voor het milieu zijn, zoals gas, steenkool of kernenergie. 

Groene stroom is in in bijna alle gevallen even duur als grijze stroom. Zelfs de goedkoopste leveranciers bieden tegenwoordig contracten met groene energie aan. Het is echter wel kostbaarder om groene energie op te wekken dan om grijze energie op te wekken. Omdat groene stroom stukken beter is voor het milieu, worden energieleveranciers die groene stroom opwekken vaak gefinancierd door de overheid. Zo blijft groene stroom toch betaalbaar.

Kies je voor ‘extra groene energie’ in onze energievergelijker, dan weet je zeker dat de stroom die je afneemt niet alleen 100% groen is, maar dat de leverancier die de stroom levert daarnaast ook investeert in de opwekkingsmogelijkheden van groene energie.

Ja, het is mogelijk om voor een gedeelte groene energie af te nemen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om groene stroom en grijs gas af te nemen. Of CO2-gecompenseerd gas en grijze stroom. Je stroom en gas hoeven dus niet per se helemaal groen of helemaal grijs te zijn. 

Dankzij de populariteit van duurzame energie wordt deze door het overgrote deel van de leveranciers wel geleverd. Het is echter interessanter om te bekijken welk aandeel duurzame energie heeft in het totaalpakket van geleverde energie. Hiervoor kun je onder meer per leverancier het stroometiket bekijken. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Pure Energie en Qurrent tot de duurzaamste stroomleveranciers behoren.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet er op toe dat de energie die energieleveranciers leveren daadwerkelijk duurzaam is. De installatie waarmee duurzame energie wordt geproduceerd, moet worden erkend middels een certificaat. Met behulp van deze certificaten kan een leverancier aantonen dat de energie die deze levert, daadwerkelijk milieuvriendelijk is. Je kunt zelf uitzoeken of de stroom die je krijgt groen is, door het stroometiket van de leverancier te controleren. Dit stroometiket vindt je op de website van je energieleverancier. 

Nee, er is momenteel niet genoeg duurzame stroom om iedereen in Nederland te kunnen voorzien van energie. De vraag naar (groene) stroom is namelijk vele malen groter dan de hoeveelheid die op dit moment duurzaam geproduceerd kan worden. Om toch zoveel mogelijk in de vraag aan milieuvriendelijke stroom te kunnen voorzien, importeren energieleveranciers groene energie uit omliggende landen.

Meter en meterstanden

Een slimme meter is een digitale energiemeter waarmee je netbeheerder de meterstanden op afstand kan aflezen. Je hoeft de meterstanden dus niet meer handmatig op te geven. Met de slimme meter heb je bovendien veel meer inzicht in je energieverbruik, waardoor je meer kunt besparen omdat je beter kunt inspelen op je verbruik.

Normaliter neemt een meetbedrijf de meterstanden bij je op. Dit meetbedrijf is vaak onderdeel van je netbeheerder. Jaarlijks wordt er een meteropnemer gestuurd om de standen op te nemen. Als er een slimme meter geplaatst is, gebeurt het aflezen van de meterstanden op afstand. 

De omschakelijk van winter- naar zomertijd en vice versa staat ingeprogrammeerd in je energiemeter. Bij een normale mechanische kilowattuurmeter wordt de omschakeling verzorgd door een apart schakeldraad die het elektriciteitsbedrijf centraal aanstuurt. Ook bij slimme meters zal deze draad voor de omschakeling zorgen.

Indien je een andere (slimme) meter wilt installeren, kun je contact opnemen met je regionale netbeheerder. Zij kunnen de meter laten vervangen. Dit is echter vaak niet kosteloos. 

Indien de meterstanden op je jaarafrekening niet overeenkomen met wat je hebt doorgegeven aan je leverancier, kan het zijn dat je de meterstanden niet op tijd hebt doorgegeven. Je leverancier is dan genoodzaakt om zelf een schatting te maken, die vaak nadelig uitvalt. Je kunt deze meterstanden niet nu niet meer wijzigen.

Heb je de meterstanden wel correct en op tijd doorgegeven, maar heeft de leverancier ze fout overgenomen? Neem dan contact op met je energieleverancier om de fout recht te zetten.  

Overstappen

In principe kun je overstappen van energieleverancier wanneer jij dit wilt. Ben je nog nooit eerder overgestapt van energieleverancier, maar zit je al jaren bij dezelfde leverancier? Dan heb je op dit moment een energiecontract voor onbepaalde tijd. Het nadeel is dat je waarschijnlijk te veel voor je energie betaalt. Het voordeel is echter dat je op elk gewenst moment kunt overstappen.
Ben je in het verleden als eens overgestapt? Dan heb je waarschijnlijk een contract voor een bepaalde periode. Het beste moment om over te stappen hang dan af van je eindafrekening en de looptijd van je huidige contract. Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan is het in de regel het verstandigst om vóór de koude wintermaanden over te stappen. Zo voorkom je dat je naheffing krijgt van je oude leverancier. Heb je een contract voor bepaalde tijd, dan zul je moeten wachten tot deze is afgelopen, ongeacht de periode. Doe je dit niet, dan riskeer je een opzegvergoeding te moeten betalen. 

Ja, je bent vrij om wanneer je wil over te stappen naar een andere energieleverancier. Let op: afhankelijk van de contractduur van de overeenkomst die je hebt bij je huidige leverancier, kan vroegtijdig overstappen extra kosten met zich meebrengen. 

Overstappen naar een andere energieleverancier is gelukkig helemaal niet moeilijk, maar Verlaagjemaandlasten.nl houdt het overstappen graag overzichtelijk met het volgende stappenplan:

Stap 1: Check je huidige contract om te zien of je deze per direct kunt opzeggen

Stap 2: Vergelijk en stap over door je postcode, huisnummer en (geschat) energieverbruik in te vullen op de energievergelijker. Kies je energieleverancier, vul het formulier in en klik op ‘bevestigen’ om je aanvraag door te zetten. Wij pakken je aanvraag direct op waarna je een bevestiging per mail of post krijgt van je nieuwe energieleverancier.

Stap 3: Je huidige contract wordt voor je opgezegd door je nieuwe energieleverancier die daarbij rekening houdt met de einddatum voor een soepele overgang

Stap 4: Je geeft je meterstanden een week voor de overstap door voor een correcte afhandeling en zodat het termijnbedrag nauwkeurig bepaald kan worden

 

In beginsel kun je zo vaak overstappen als je wilt. Bij de meeste energiecontracten zijn hier echter consequenties aan verbonden. Zo krijg je onder meer te maken met opzegvergoedingen en opzegtermijnen. Het is dan ook het voordeligst om jaarlijks over te stappen: door ieder jaar over te stappen naar een nieuwe leverancier en energiecontract weet je zeker dat je profiteert van de laagste energieprijzen. 

Nee, mensen die zijn aangesloten op het netwerk van stadsverwarming kunnen niet overstappen naar een andere energieleverancier. Stadsverwarming is een milieuvriendelijke manier van verwarming waarbij gebruik wordt gemaakt van restwarmte, om zoveel mogelijk CO2 te besparen. Stadsverwarming verwarmt je huis zonder gebruik te maken van gas. Het warme water van de stadsverwarming ontstaat door restwarmte van bijvoorbeeld elektriciteitscentrales. Je kunt er wel voor kiezen om apart gas bij een leverancier af te nemen. 

Het gebeurt vrijwel nooit dat je tijdens het overstappen van energieleverancier zonder stroom of gas komt te zitten. Je huidige leverancier stopt pas met het leveren van stroom en gas zodra je nieuwe leverancier de overstap volledig heeft afgerond. Er wordt zorgvuldig voor gezorgd dat het overstapproces goed op elkaar aansluit. 

 

 

Zodra je door je oude energieleverancier bent afgesloten van het energienetwerk, kun je niet meer overstappen. Je zult dan eerst contact moeten opnemen met je netbeheerder of energieleverancier om de reden van afsluiting te kunnen achterhalen. Je netbeheerder moet je vervolgens eerst weer aansluiten op het netwerk, alvorens je kunt overstappen van leverancier. Zowel bij het heraansluiten op het netwerk als bij het overstappen van energieleverancier zijn vervolgens kosten aan verbonden.   

Ja, mits je dit binnen 14 dagen na dato besluit. Je krijgt namelijk 14 dagen bedenktijd van je nieuwe leverancier. Besluit je binnen deze 14 dagen om de overstap ongedaan te maken, dan kun je dit kosteloos weer terugdraaien. 

Het overstappen naar een nieuwe energieleverancier neemt wat tijd in beslag. Hoe lang dit precies duurt, hangt van de looptijd van je huidige contract af. Indien je binnen zes weken voorafgaand aan de einddatum van je contract een overstap aanvraagt, sluit deze naadloos aan op je oude contract. Ligt de einddatum verder dan 2 maand weg dan het tijdstip dat je de overstap aanvraagt, dan gaat je nieuwe contract meteen in. Ligt de einddatum binnen twee maand van de aanvraagdatum in het verschiet, dan wordt er doorgaans gewacht tot de contractperiode is afgelopen. Zo voorkom je dat je een opzegboete moet betalen.

De wettelijke opzegtermijn van een (onbepaald) contract is 30 dagen. Bovenop deze 30 dagen krijg je ook nog eens 14 dagen bedenktijd voor je nieuwe contract. In totaal kan de overstap zelf dus niet langer duren dan 6 weken.

Overstappen van energie is helemaal niet moeilijk, maar het is wel belangrijk om rekening te houden met een aantal zaken. Verlaagjemaandlasten.nl geeft een aantal tips, zodat jij alles uit je overstap haalt:

  • Vraag je jaarverbruik op voor het overstappen, zodat je een nog betere vergelijking kunt maken
  • Check je huidige contract voordat je gaat switchen, zodat je weet of je een eventuele opzegvergoeding moet betalen (bij vroegtijdig overstappen)
  • Bekijk tijdens het vergelijken goed of je een vaste of variabele prijs gaat betalen. Wil je weten waar je aan toe bent of kan het leveringstarief wijzigen tijdens je contract?
  • Let op de verrekening van de kortingen bij meerjarige contracten: krijg je een speciaal actietarief, een korting die je pas ontvangt aan het eind van het contract of krijg je een (vaak duurbetaald) welkomstcadeau?
  • Geef je meterstanden door ter afronding van je overstap, zodat je nieuwe leverancier het maandelijkse termijnbedrag nauwkeurig kan bepalen en een goede afhandeling kan realiseren met je voormalige leverancier

Rekening

De jaarafrekening is het overzicht van je energieverbruik van over een heel jaar. De jaarrekening heet zo, omdat je deze eenmaal per jaar ontvangt. In de jaarafrekening wordt het maandelijkse voorschot dat je betaalt verrekend met je daadwerkelijke verbruik. Het maandelijkse voorschot wordt van tevoren vastgesteld, maar kan te hoog of te laag uitvallen. In dat geval krijg je dus geld terug of moet je geld bijbetalen. Als je tussentijds overstapt naar een nieuwe energieleverancier, krijg je ook een eindafrekening van je oude leverancier. Deze is gebaseerd op de door jou doorgegeven meterstanden.

Leveringskosten zijn de kosten die je energieleverancier bij je in rekening brengt voor het leveren van de energie. Er valt echter onderscheid te maken tussen vaste leveringskosten en variabele leveringskosten.

Vaste leveringskosten: deze kosten staan los van wat je verbruikt hebt, je betaalt een vaste prijs per maand, kwartaal of per jaar. De energieleverancier is vrij in het bepalen van de hoogte van deze kosten.

Variabele leveringskosten: deze kosten worden bepaald aan de hand van de hoeveelheid elektriciteit (kWh) en/of gas (m3) die je hebt gebruikt. 

 

De onderdelen van je energierekening zijn als volgt:

  • Levering
  • Aansluiting en transport
  • Meter
  • Energiebelasting & BTW

Levering: dit is de energie die geleverd wordt waarvoor je als consument betaalt en de hoogte ervan is afhankelijk van je verbruik.

Aansluiting en transport: dit zijn de kosten die in rekening worden gebracht voor het gebruik van het netwerk van gasleidingen en stroomkabels. De overheid bepaald deze tarieven.

Meter: de meter is eigendom van je netbeheerder en je betaalt voor het huren, beheer en onderhoud van de meter. De overheid bepaald deze tarieven.

Energiebelasting en BTW: omdat energieverbruik belastend is voor het milieu is, dien je hierover belasting te betalen. Je betaalt de energiebelasting aan je leverancier, die het op haar beurt weer betaalt aan de overheid. Ook de energietarieven worden belast met BTW (21%).

Indien de meterstanden op je jaarafrekening niet kloppen, kan dit komen omdat je ze zelf verkeerd hebt doorgegeven of het kan voorkomen dat je energieleverancier de meterstanden verkeerd heeft overgenomen. Indien je de meterstanden helemaal niet of niet op tijd hebt doorgegeven, is je leverancier genoodzaakt om zelf een schatting te maken. Deze schatting is vaak hoger dan de daadwerkelijke standen en pakt daarom vaak nadelig uit. In beide gevallen kun je dit naderhand niet meer wijzigen. Heb je de meterstanden wel correct en op tijd doorgegeven, maar heeft de leverancier ze fout overgenomen? Neem dan contact op met je energieleverancier om de fout recht te zetten. 

De belasting die je moet betalen over energie is de energiebelasting en de ODE (Opslag Duurzame Energie). De overheid heft energiebelasting om consumenten bewust te maken van het feit dat het verbruik van energie opgewekt met behulp van fossiele brandstoffen schadelijke gevolgen heeft voor het milieu. Door belasting te heffen over je energieverbruik hoopt de overheid dat je bewust met je verbruik omgaat. De energiebelasting betaal je aan je energieleverancier, die de belasting weer afdraagt aan de Belastingdienst. 

ODE is een heffing die je betaalt voor de investering in duurzame energie. Deze heffing betaal je naast de energiebelasting en wordt ook door je energieleverancier in rekening gebracht en afgedragen aan de Belastingdienst.

Opslag Duurzame Energie, afgekort ODE, is in 2013 ingevoerd om de investering in duurzame energie landelijk meer te stimuleren. ODE is een vorm van belasting die je betaalt als je energie afneemt. Per verbruikte kWh elektriciteit of m³ gas betaal je dus ook ODE. De subsidiepot van de Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+) wordt hiermee gefinancierd. ODE is één van de vier onderdelen die het tarief voor het leveren van zowel elektriciteit als gas bepaalt. Energieleveranciers hebben hier geen invloed op, zodoende is dit bedrag bij iedere leverancier hetzelfde.

Energieverbruikers worden ingedeeld in twee categorieën: groot- en kleinverbruikers. Grote bedrijven, ondernemingen en overheidsinstanties gebruiken namelijk veel meer energie dan kleine bedrijven en huishoudens. Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen grootverbruikers en kleinverbruikers van energie. Deze indeling is belangrijk voor de gebruiker wat betreft kosten, rechtsbescherming en leveringsvoorwaarden. 

Storingen en klachten

Is er sprake van een gas- of stroomstoring? Bel dan het Nationaal Storingsnummer: 0800 - 9009 (gratis).  Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Heb je je melding gedaan? Dan worden er direct gepaste maatregelen genomen. Ruik je gas? Draai dan eerst de gashoofdkraan dicht en open zoveel mogelijk ramen en deuren. Bel vervolgens het Nationaal Storingsnummer of schakel zelf een installateur in.

Heb je geen stroom? Zet dan je elektrische apparaten uit. Check vervolgens of er een aardlekschakelaar is uitgeschakeld of mogelijk is de hoofdzekering gesprongen. Is alles gewoon in orde? Vraag dan bij de buren of zij ook geen elektriciteit hebben. Mogelijk is er een storing in de wijk. Ook hiervoor kun je bellen met het Nationaal Storingsnummer. Je bent echter wel zelf verantwoordelijk voor storingen van apparaten in je eigen woning. Als dus alleen je wasmachine kortsluiting veroorzaakt, hoor je dit zelf op te lossen.

Wij adviseren je om eerst te proberen er samen uit te komen als je een klacht hebt over je energieleverancier. Als telefonisch contact niets oplevert, leg je de klacht schriftelijk voor bij je leverancier. Bekijk de algemene voorwaarden van je leverancier om te zien binnen welke termijn en hoe je je klacht kunt indienen.

Energieleveranciers hebben verplicht een klachten- en geschillenregeling opgenomen in hun algemene voorwaarden. Velen zijn daardoor aangesloten bij de Geschillencommissie Energie, zodat je vrijwel altijd terechtkunt bij deze commissie. Je mag je klacht hier echter pas voorleggen als je er niet samen uitkomt en na je schriftelijke klacht binnen 4 weken geen antwoord ontvangen hebt. Wees je ervan bewust dat de uitspraak van de commissie bindend is, dus iedereen dient zich aan de uitspraak te houden. Denk er ook aan dat de kosten van de behandeling van een klacht €52,50 bedragen. Dit geld krijg je echter terug als je klacht gegrond wordt verklaard.

Nadat je bent overgestapt, moet je binnen 14 dagen een bevestiging van je nieuwe leverancier ontvangen. Heb je niks ontvangen? Vraag het eerst even na bij je nieuwe energieleverancier. Wellicht dat de bevestiging per e-mail in de spamfilter is belandt. Mocht er bij de leverancier geen aanvraag bekend zijn, laat dit ons dan weten. Wij zullen dan samen met de leverancier verder uitzoeken wat er aan de hand is.

Wordt je (nieuwe) leverancier failliet wordt verklaard, is het in Nederland wettelijk vastgelegd dat de levering van je energie wordt overgenomen door een vervangende energieleverancier. Mocht dit het geval zijn, ontvang je daar tijdig schriftelijk bericht over. Je komt dus nooit zonder energie te zitten. De netbeheerder bepaalt wie de vervangende leverancier is, maar vervolgens kun je zelf bepalen of je bij de vervangende leverancier blijft of dat je wilt overstappen naar een andere leverancier. De vervangende leverancier informeert je hierover. Mocht je kiezen voor een andere leverancier, dan heb je tien dagen de tijd om een nieuw contract aan te vragen. De opzegtermijn is in dit geval maximaal 30 dagen. 

Tarieven

Een welkomstpremie, welkomstkorting of welkomstbonus wordt vaak aangeboden door energieleveranciers wanneer je overstapt naar een nieuw energiecontract. De hooge van de welkomstpremie verschilt per leverancier en per energiecontract. De welkomstpremie ontvang je pas na afloop van je contract, wat inhoudt dat je geen recht hebt op de premie wanneer je het contract vroegtijdig beëindigt. 

Een opzegboete of opzegvergoeding is een boete die je aan je energieleverancier moet betalen indien je contractbreuk pleegt door je je energiecontract voortijdig te beëindigen. De opzegvergoeding is per contract afhankelijk van de algemene voorwaarden, die weer per energieleverancier kunnen verschillen. De hoogte van een opzegvergoeding kan variëren van 50 euro tot maar liefst 125 euro per product (gas of stroom). Zoek daarom voor het overstappen goed uit waar je als klant aan toe bent en voorkom dat je een boete moet betalen wegens contactbreuk.

Het verschil tussen enkeltarief en dubbeltarief is dat je bij enkeltarief één tarief hebt waartegen al je energieverbruik wordt afgerekend, terwijl dubbeltarief bestaat uit een normaaltarief en een daltarief. Het normaaltarief geldt bij dubbeltarief op werkdagen van 07:00 tot 21:00 uur of 23:00 uur, afhankelijk van de regio. Het daltarief betaal je 's nachts, gedurende het weekend en op feestdagen.

Gebruik je veel stroom tijdens de daluren? Dan zou het voordeliger kunnen zijn om het dubbeltarief te hanteren. Dit vereist echter een meter met twee telwerken, terwijl het enkeltarief meestal toepasbaar is bij meters met één telwerk of twee telwerken.

Daltarief

In het grootste deel van Nederland vinden de daluren plaats tussen 23:00 uur 's avonds tot 7:00 uur 's ochtends. In Noord-Brabant en Limburg is dit echter net iets anders, daar beginnen de daluren al vanaf 21:00 's avonds en duren tot 7:00 uur 's avonds. Tijdens deze uren betaal je dus het daltarief. Verder geldt in heel Nederland het daltarief voor alle uren in het weekend, en alle officiële feestdagen. 

Normaaltarief

De rest van de uren, tussen 07:00 en 23:00, zijn de piekuren actief. Tijdens de piekuren betaal je het normaaltarief. Normaal- en daltarieven gaan soms ook onder de noemer hoog- en laagtarieven of piek- en daltarieven. 

Als je van enkeltarief wil wijzigen naar dubbeltarief, dan kan je energiebedrijf hiervoor zorgen. Van dubbeltarief naar enkeltarief valt normaliter ook te realiseren.

Van enkeltarief naar dubbeltarief

Als je een contract hebt met een enkeltarief, dan heb je meestal ook een energiemeter met een enkel telraam. Deze energiemeter is niet geschikt voor het dubbeltarief, dus moet je de meter laten vervangen voor een meter met een dubbel telraam. Neem hiervoor contact op met je energieleverancier. Let op: dit kan mogelijk kosten met zich meebrengen.

Van dubbeltarief naar enkeltarief

Als je een contract hebt met een dubbeltarief, dan heb je een energiemeter met een dubbel telraam. Deze meter is ook geschikt voor een enkeltarief, dus deze hoeft niet vervangen te worden. Neem contact op met je energieleverancier en geef aan dat je het tarief wilt omzetten, zodat de registratie van dubbele meter kan worden omgezet naar die van een enkele meter. Let op: je energieleverancier is niet verplicht mee te werken aan de tariefwijziging.

Variabele kwartaaltarieven zijn energietarieven die ieder kwartaal worden gewijzigd. Dit is het gevolg van het verschil in energieverbruik tijdens de verschillende seizoenen. In de winterperiode zijn de energieprijzen doorgaans hoger dan in de zomerperiode. Het is echter vrij ongebruikelijk dat een energieleverancier variabele kwartaaltarieven hanteert, de meeste leveranciers werken met tarieven die iedere zes maanden veranderen. Je geniet alleen van variabele tarieven als je een variabel energiecontract afsluit. 

 

Het termijnbedrag is het bedrag dat je per maand betaalt aan je energieleverancier. De hoogte van het termijnbedrag wordt gebaseerd op het historische verbruik van je woning en de meterstanden die jaarlijks doorgeeft. Op basis hiervan wordt een schatting gemaakt van het termijnbedrag, maar bij de meeste leveranciers ben je vrij om dit bedrag naar boven of beneden bij te stellen. 

Doordat je ieder jaar je meterstanden doorgeeft, wordt je daadwerkelijk verbruik per jaar verrekend met het reeds betaalde termijnbedrag. Aan het einde van het jaar ontvang je dan een jaarafrekening waarin staat weergegeven hoeveel je te veel of te weinig hebt betaald. 

Uitleg vergelijker

Onze gratis overstapservice helpt je bij het overstappen naar een andere energieleverancier. Dankzij onze energievergelijker wordt overstappen wel heel gemakkelijk. Je vult simpelweg je gegevens in in de energievergelijker, kiest het contract en de leverancier die het beste bij je passen, dan zetten wij vervolgens de overstap in werking. Wij verwerken je aanvraag en sturen deze door naar je nieuwe energieleverancier. Deze zegt het vervolgens contract bij je huidige energieleverancier op. Je nieuwe energieleverancier stuurt je een bevestigingsbrief van de overstap. Het duurt gemiddeld zo’n 4 tot 6 weken voordat de overstap een feit is. In de tussentijd zit je natuurlijk niet zonder energie; de levering gaat gewoon door.

Energieleveranciers hanteren andere prijzen op vergelijkingssites dan op hun eigen website, om zo als goedkoopste uit de vergelijker te kunnen komen. De actietarieven en welkomstkortingen kom je dus niet tegen op de eigen website van leveranciers, omdat ze daar niet hoeven te concurreren met concurrenten. Het is dus in de meeste gevallen voordeliger om via een vergelijkingssite over te stappen dan via de website van de desbetreffende energieleverancier. 

Wij zijn werken onafhankelijk van energieleveranciers, waardoor het voor ons niet uitmaakt naar welke energieleverancier jij besluit om over te stappen. Wij ontvangen hetzelfde bedrag per overstapper, per leverancier. Op deze manier ontvang jij dus echt een transparant overzicht van leveranciers en energiecontracten. Dat is het mooie van ons verdienmodel: jij profiteert van een flinke besparing als je overstapt en wij ontvangen een kleine vergoeding, voor welke leverancier je dan ook kiest.

Als je energieprijzen gaat vergelijken, moet je letten op de volgende zaken:

  • De ene leverancier hanteert een hoger energietarief per kWh of m3 gas dan de andere. Deze tarieven kun je goed vergelijken;
  • Ook het vastrecht kan per leverancier verschillen, dit zit hem in de administratiekosten. De overige vastrechtonderdelen zijn bij elke leverancier hetzelfde.
  • Toch is het het belangrijkst om te kijken naar de totaalprijs van het energiecontract, dus de vastrechtkosten en energietarieven samen. 

Energievergelijker.nl helpt je graag op weg door jou het werk uit handen te nemen. Je hoeft eigenlijk alleen maar naar het totaalbedrag te kijken. Vergelijk energie en begin met besparen!

Verhuizen

Indien je gaat verhuizen, is dat een perfect moment om je huidige contract op te zeggen en te kijken naar voordeligste energiecontracten die beschikbaar zijn op je nieuwe adres. Toch liever je huidige energiecontract behouden? Geef dan tijdig aan bij je energieleverancier dat je je contract wilt laten overzetten naar je nieuwe adres. 

Wanneer je gaat verhuizen kun je je contract meenemen of laten opzeggen, je energiecontract is namelijk persoonsgebonden en niet adresgebonden. Je contract meenemen naar je nieuwe adres is vooral handig wanneer je een contract hebt voor een bepaalde tijd en deze niet (kosteloos) kunt opzeggen. Heb je een contract voor onbepaalde tijd? Dan doe je er verstandig aan om een nieuw energiecontract af te sluiten voor je nieuwe huis. In beide gevallen moet je de verhuizing zelf doorgeven aan je energieleverancier.

Zodra je bij je energieleverancier aangeeft dat je gaat verhuizen, stuurt deze je een verzoek via de post of e-mail om je meterstanden door te geven. Dit doe je op de laatste dag in je oude huis, of - indien van toepassing - op de dag van de sleuteloverdracht.

De eindstanden gelden als beginpunt van het contract van de nieuwe bewoner en tevens als eindstand voor de jaarafrekening van de oude bewoner. Het verkeerd doorgeven of overnemen van de meterstanden kan grote nadelige gevolgen hebben. Het is daarom altijd verstandig om een foto te maken van de laatste meterstanden.

Zonnepanelen

Er zijn drie soorten zonnepanelen; monokristallijne zonnepanelen, polykristallijne zonnepanelen en amorfe zonnepanelen. De soort van het zonnepaneel wordt bepaald door het materiaal waar de zonnecellen van zijn gemaakt. Bijna alle zonnecellen zijn gebaseerd op het halfgeleidermateriaal silicium. Monokristallijne en de polykristallijne zonnecellen zijn anders gemaakt en er is een duidelijk verschil in uiterlijk.

In Nederland is er voor particuliere verbruikers de mogelijkheid om zonne-energie terug te leveren aan het energienetwerk, dit wordt salderen genoemd. Salderen is het verrekenen van teruggeleverde elektriciteit met de afgenomen elektriciteit. Zonnepanelen zetten samen met een omvormer het licht dat op de panelen valt om in stroom, die je in je huis kunt gebruiken. Gebruik je echter meer stroom dan de panelen kunnen opwekken? Dan gebruik je stroom van het openbare energienet. De hoeveelheid verbruikte stroom mag je dan wegstrepen tegen je teruggeleverde energie.