Ga naar overzicht

Alles-in-1-pakket verdrijft losse abonnementen

01-01-0001 00:00

Nederlandse consumenten hebben steeds minder interesse in losse abonnementen als het aankomt op televisie, telefonie en internet. Meer dan ooit wordt er gekozen voor de vaak stukken goedkopere alles-in-1-pakketten. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek dat eerder deze maand gedaan werd door verschillende telecomsites.

Steeds vaker kiest de consument voor volledige alles-in-1-pakketten. De pakketten bieden dan ook nogal wat voordelen. Ze zijn goedkoper dan afzonderlijke producten, de consument voorkomt veel te hoge rekeningen en vermijdt onnodige rompslomp, omdat alles in één keer geregeld is. 

Mogelijkheden alles-in-1-oplossing

Het onderzoek bestond uit een enquete welke werd afgenomen onder 500 consumenten in de leeftijd van 20 tot 60 jaar. De helft van de ondervraagden had al geruime tijd een abonnement lopen, de andere helft sloot in het afgelopen half jaar een nieuw abonnement af. Ongeveer 75 procent van de totale groep heeft een all-in-1-pakket, de resterende 25 procent overweegt de aanschaf van de totaaloplossing. 

Belangrijkste redenen voor de alles-in-1-oplossing zijn de in verhouding goedkopere abonnementsprijs en de makkelijke keuze, want veel verschil zit er volgens de consument niet in het aanbod. Daarnaast is de bewegingsvrijheid binnen de pakketten een aantrekkelijk voordeel. Binnen een abonnement kan gekozen worden verschillende opties. In veel gevallen ook tijdens de loop van het abonnement.

Voordelen totaalpakket

Het onderzoek biedt een heldere conclusie. Losse pakketten lijken een wankele toekomst te hebben. Op termijn zullen ze niet meer rendabel zijn. Nu al zijn dergelijke contracten duurder voor zowel de klant als voor de aanbieder. Voor de laatste vanwege het administratieve werk dat er bij komt kijken. 

De kostenbesparing die een alles-in-1-pakket oplevert gaat dus twee kanten op. Voor de aanbieder goed om zich te focussen op de ‘pakketproducten’, voor de consument alle reden om te oriënteren op de mogelijkheden binnen het alles-in-1-aanbod.