Ga naar overzicht

Meer dan 10 miljoen Nederlanders kopen online

26-08-2015 15:29

Nederlanders zijn gek op shoppen, ook online. Het CBS bekeek ons online winkelgedrag en zag dat er in 2014 zo’n 10,4 miljoen Nederlanders de digitale portemonnee trokken. In totaal deden we 127,4 miljoen keer een online aankoop. Een grote toename vergeleken met het jaar daarvoor. 

Van die grote groep shoppers waren er 7,9 miljoen die regelmatig een online aankoop deden. Een flinke groei ten opzichte van de 7,5 miljoen in 2013. Volgens het CBS heeft de groei van het e-shoppen ook invloed van de online omzet van de detailhandel. Deze was in 2014 ruim 11 procent hoger dan in 2013.

Online koopgedrag

Verreweg de meeste Nederlanders, namelijk 94 procent, kochten online producten van aanbieders in eigen land. We schromen ook niet om over de grens te shoppen, want bijna 30 procent kocht iets van een EU buurman of -vrouw en 20 procent kocht diensten en producten buiten de EU.

De meeste betalingen werden gedaan via internetbankieren. Met 92 procent is deze betaalmethode het meest populair. De creditcard werd ook veelvuldig gebruikt, door ruim 40 procent van de online shoppers. We kopen trouwens vooral reizen, kleding en tickets voor evenementen bij online winkels. Meer dan ooit kochten we in 2014 ook meubels, wasmachines, levensmiddelen en cosmetica via het internet.

Shoppen met je smartphone

Het moment en de plek waarop we die aankopen wordt steeds flexibeler. Het blijkt namelijk dat we meer en meer onze aankopen doen via onze tablets en smartphones. Sinds 2013 blijven de aankopen via mobiele devices toenemen. Verrassend detail: mannen kopen op deze manier vaker producten of diensten dan vrouwen. In het afgelopen jaar deed 20,1 procent van de vrouwen een online aankoop tegenover 25,9 procent van de mannen. 

 

Bron: CBS, Telecompaper