Ga naar overzicht

Nederland sneller bereid te switchen van leverancier

16-04-2015 10:51

Nederlandse consumenten zijn altijd online, maken meer gebruik van digitale kanalen en maken steeds vaker gebruik van niet-traditionele providers. Dit blijkt uit onderzoek van Accenture. Nederlandse bedrijven kunnen het tempo van de ‘switch- of overstapeconomie’ nauwelijks bijhouden.

Accenture, wereldwijd speler in de technologie, schat de potentiële omzetmogelijkheden door het grillige uitgavenpatroon van consumenten en de snelheid en frequentie waarmee ze overstappen wereldwijd op 5,8 triljoen euro. Dat zegt meteen alles over de manier waarop consumenten bereid zijn om over te stappen naar voordeliger of aantrekkelijker leveranciers.

Overstappen leverancier

De analyse van de ‘switcheconomie’ is onderdeel van het jaarlijks Global Consumer Pulse Research. Hierbij worden de ervaringen en houdingen van zo’n 25.000 mensen wereldwijd in kaart gebracht. Aan het onderzoek werkten ongeveer 500 Nederlanders mee.

Meer dan de helft van de deelnemers (53 procent) geeft aan het aantal merken/leveranciers dat zij in overweging nemen in de afgelopen tien jaar aanzienlijk is toegenomen. Dat lijkt hem vooral te zitten in de mogelijkheden van internet en het aantal nieuwe bedrijven en diensten dat zich doorlopend aanbiedt. Ongeveer 45 procent denkt ook dat de kans dat ze overstappen nu veel groter is dan tien jaar geleden. 

Online wijzer

De keuze om over te stappen wordt vooral online gemaakt. Twee derde van de ondervraagden gebruikt daarvoor minstens één online kanaal. Bijna de helft hiervan neemt hiervoor een mobiel apparaat ter hand, zoals een tablet of smartphone. Het gebruik hiervan is ten opzichte van vorig jaar gestegen met tien procent naar 46 procent. 

Nog altijd is de website van een bedrijf de nummer één bron van informatie voor de consument. 61 procent bezoekt dit kanaal als eerste wanneer ze meer willen weten of keuze moeten maken. Wel geven ze ondervraagden aan dat ze meer digitale interactie zouden willen met leveranciers. Via een online chat, social media of mobiele applicaties. Daar valt dus nog veel te winnen voor de meeste organisaties.

 

Bron: Accenture.com