Ga naar overzicht

Nederlanders wisselen relatief vaak van energieleverancier

29-04-2015 10:39

Nederlandse consumenten zijn scherp als het op besparen aankomt. Vooral wanneer het energie betreft. Nederland staat dan ook, niet zo vreemd, op de vierde plek in de lijst van meest frequente overstappers in Europa. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt.

Nederlanders behoren tot de koplopers als het aankomt op overstappen naar een andere energieleverancier. We nemen de vierde plek in na Portugal, Noorwegen en België. In 2014 is 13,3 procent van de consumenten overgestapt naar een andere energie-aanbieder. Hiermee scoren we ruim boven het Europees gemiddelde van 6 procent. 

Groots besparen door overstap 

Van alle overstappers was 96 procent tevreden over het overstapproces. Ook dit is een stijging ten opzichte van 2013, want toen lag het aantal tevreden ‘switchers’ op 94 procent. Van alle Nederlanders die een overstap maakten sinds 2004 stapte meer dan de helft (55 procent) één maal over, bijna 25 procent deed dit twee maal en 12 procent had de smaak te pakken en maakt zelfs drie keer de stap naar een andere aanbieder.

Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “In Europees verband zien we dat de Nederlandse energieconsumenten hun rol goed oppakken. Zij stappen steeds makkelijker over waardoor leveranciers zich moeten onderscheiden op prijs, voorwaarden en klantenservice.” Het is ook juist de prijs die een belangrijke prikkel vormt voor de consument. Het werkelijke bedrag dat kan worden bespaard bij een overstap kan, in sommige gevallen, oplopen tot wel 420 euro.  

Eenvoudig overstappen van energieleverancier

Overigens hebben consumenten ook nog steeds hun redenen om niet over te stappen. Een belangrijke reden is dat ze in veel gevallen bijzonder tevreden zijn over hun huidige energieleverancier. Ook de angst voor ‘gedoe’ of ‘te veel werk’ speelt hier een grote rol. En dat terwijl 96 procent van de Nederlanders die wel overstapte aangaf zeer te tevreden te zijn over het overstapproces. 

De angst lijkt dus vooral ongegrond te zijn. Vooral omdat vergelijkingssites het de consument tegenwoordig bijzonder makkelijk maken. O.a. door het vergelijkingsproces over te nemen en de daadwerkelijk contractfase eveneens te begeleiden. Een ‘peuleschil’ dus om daadwerkelijk over te stappen én te besparen.

 

Bron: acm.nl