Ga naar overzicht

Nooit eerder wisselden zoveel consumenten van energieleverancier

10-12-2015 13:33

Afgelopen jaar wisselden één op de zeven Nederlanders van energieleverancier. Het kwam niet eerder voor dat zoveel consument de overstap maakten. De cijfers werden onlangs bekend gemaakt door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

In 2015 stapte 14,1 procent van alle huishoudens over van energieleverancier. Het jaar daarvoor lag dit nog op zo’n 13,3 procent. Belangrijkste reden om de stap te maken is voor velen nog altijd de prijs voor energie. Voor degenen die nooit eerder van leverancier wisselden is de winst het grootst. Het voordeel dat behaald kan worden, komt op meer dan 400 euro per jaar, aldus Anita Vegter van de ACM.

Energie vergelijken bijzonder lucratief

“Overstappen loont. Niet alleen consumenten weten dat, ook de energieleveranciers. Dat houdt ze scherp in hun aanbod en service.” Het vergelijken van energie blijft een lucratieve bezigheid. Vooral nu de prijzen van gas en elektriciteit nog steeds blijven dalen. In het afgelopen jaar viel de gemiddelde energierekening zo’n 15 euro lager uit. 

Dat er steeds meer consumenten overstappen heeft een bijkomend gunstig effect. Het werkt namelijk eveneens als een stimulans voor bedrijven om te innoveren en te zorgen voor een betere service. De mooiste bijkomstigheid is wellicht dat de energieleveranciers steeds steviger gaan concurreren op prijs. Dat is in het voordeel van de consument.

Heldere informatie, goed vergelijken

De ACM vindt dat consumenten de informatie van energieleveranciers eenvoudig moeten kunnen vergelijken. Alleen op die manier kunnen zij een betrouwbare keuze maken en weten zij zeker dat de overstap verstandig is en voordeel oplevert.“Consumenten vertrouwen er steeds meer op dat de overstap goed verloopt en voordeel oplevert”, aldus Anita Vegter, “ACM heeft de afgelopen tijd veel aandacht besteed aan een goede informatievoorziening op bijvoorbeeld de websites van de energieleveranciers. Daardoor kunnen consumenten aanbiedingen goed vergelijken.”

De ACM houdt ook het komend jaar alle verkoopkanalen voor energie nauwlettend in de gaten. Daarbij stellen zij, net als in de afgelopen jaren, de regels op waar de energiesector zich aan moet houden voor wat betreft informatievoorziening. De consument kan daarmee vertrouwen op een eerlijk en helder proces. En uiteraard op scherpe aanbiedingen.

 

Bron: Autoriteit Cosument & Markt (ACM)