Ga naar overzicht

TV-kijken via tablet of smartphone steeds populairder

19-12-2014 12:24

TV kijken via een tablet of smartphone wordt steeds populairder. Meer dan 27 procent van de Nederlanders kijkt regelmatig een tv-programma via mobiele apparaten. Sinds de laatste meting in december 2012 komt dat neer op een groei van 50 procent.

De TV-apps Uitzending Gemist, YouTube en RTL XL worden het gebruikt. Daarmee wordt eveneens duidelijk dat video een bijzonder populair medium is binnen het online verkeer. De diensten van Netflix en Ziggo Live TV vullen de top 5 aan. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ van marktonderzoeksbureau GfK.

Meer smartphone en tablets

Vooral de groei van het aantal smartphones en tablets draagt bij aan de populariteit van online kijken. Met name de tablet is een gewild ‘mobile device’, vanwege het grotere scherm en de betere beeldkwaliteit. Dit blijkt uit een ander onderzoek dat Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) eerder deze maand deed.

De ‘groeicijfers’ verschillen overigens per mobiel apparaat.In een jaar tijd groeide het percentage ‘wel eens tv kijken via de tablet’ met 50 procent, van 16 naar 24 procent. Het online kijkgedrag via de laptop, de desktop en smartphone is gelijk gebleven: voor laptop en pc ligt het percentage rond de 30, voor smartphones op 8 procent.

Meer trends in digitale media

Het onderzoek van bureau GfK levert meer interessante feiten op. Zo is eind 2014 het aantal Nederlanders - van 13 jaar en ouder - dat een tablet bezit, net zo hoog als het aantal bezitters van een vaste computer. Van beide apparaten hebben zo’n 7,9 miljoen Nederlanders er één in huis staan.

Ook interessant zijn de cijfers omtrent social media gebruik. Het aantal jongeren (van 13-17 jaar) met een Facebook-account neemt voor het eerst af van 87 procent in december 2013 naar 81 procent in december 2014. Het aantal Nederlanders met een Instagram account neemt toe van 9 procent naar 13 procent en het aantal Pinterest accounts verdubbelt van 5 naar 10 procent.

De groei in gebruik is mede te danken aan de beschikbaarheid van draadloos internet. Goede verbindingen en snel Wi-Fi maakt het makkelijk en aantrekkelijk om vanuit de luie stoel de digitale wereld in te duiken. Altijd goed dus om even te bekijken of je alles uit jouw kabel of leverancier haalt. En natuurlijk om aanbieders te vergelijken en te controleren of het voordeliger kan.

Bron: GfK.com