Vliegmaatschappij easyJet start energiebedrijf
EasyEnergy, ja, dezelfde die achter de vliegmaatschappij easyJet zit, wil daarnaast ook energie gaan verkopen aan Nederlandse consumenten. EasyEnergy wil groene stroom en gas tegen actuele inkoopprijzen aan gaan bieden, zonder enige winstoogopslag. EasyEnergy, dat per direct van start gaat, wil net als de vliegmaatschappij de markt stevig opschudden door de strijd aan te gaan met de grotere namen op de markt. Het energiebedrijf wil dat bereiken door contractvormen aan te bieden met lage prijzen en eerlijke, maar sobere dienstverlening.
De huidige energiemarkt is totaal uit balans. Energieleveranciers proberen klanten te werven door hoge welkomstkortingen en bonussen aan te bieden bij een nieuw contract, waar loyale klanten de dupe worden van deze praktijken. Consumenten zijn in de veronderstelling dat zij een goede, goedkope deal hebben gesloten, waar je in de werkelijkheid na afloop van de oorspronkelijke overeengekomen contractperiode tot wel honderden euro's extra gaat betalen voor het afnemen van energie. Wil je je huidige contract eerder opzeggen? Ook dan krijg je vaak te maken met opzegboetes. EasyEnergy gaat het daarentegen anders aanpakken: in tegenstelling tot veel concurrenten van de nieuwe energieleverancier zitten consumenten niet vast aan een modelcontract, maar kunnen op ieder gewenst moment de overeenkomst met easyEnergy opzeggen. Zonder opzegboetes. Naast de tarieven voor het leveren van gas en stroom, verdient het nieuwe energiebedrijf haar geld door per aansluiting (stroom of gas) maandelijks 5 euro in rekening te brengen. Klanten betalen dus in totaal maximaal 120 euro per jaar aan vastrecht.
Het businessmodel dat easyEnergy in werking wil gaan zitten wordt mogelijk gemaakt door de snelle opkomst van de slimme meter, die al in ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens hangt. Dankzij de slimme meters kan easyEnergy precies op uurbasis uitlezen wat iemands verbruik is. En dat brengt een hoop voordelen met zich mee. easyEnergy zal stroomtarieven gaan hanteren die per uur verschillen, tegenover gastarieven die per dag verschillen. Aan de hand daarvan kunnen consumenten er voor kiezen om de kachel een graadje hoger te zetten als de gasprijs goedkoper is, of de wasmachine aan te zetten op het moment dat de stroom goedkoop is.
EasyEnergy is daarmee koploper in de opmars van nieuwe technologieën en werkwijzes omtrent het leveren van energie. Er kleven echter ook een aantal nadelen aan deze fluctuerende markttarieven; zo kunnen op deze manier een stuk minder goed inschatten hoeveel ze op jaarbasis kwijt zijn aan energie. Daarnaast ligt het gasverbruik in de winter een stuk hoger, waardoor de nota in de winter een stuk hoger uitvalt. Toch belooft easyEnergy op voorhad een duidelijke indicatie van de jaarkosten op haar website te vermelden, meent CEO en co-initiatiefnemer Maarten Roelfs.